Dag 5 Flamersheim - St. Goar

4 juli 2010 - Sankt Goar, Duitsland

Allereerst iedereen bedankt voor jullie leuke, gezellig en opbeurende reacties.

Vanmorgen rond half 8 vertrokken bij een mistige atmosfeer maar een heerlijke temperatuur van 21 gr. Eerst moest ik een zelf gemaakte route van zo'n 6 km volgen om op de eigenlijke route te komen. Dat ging zonder problemen. Het fietsen ging lekker makkelijk en ik bleef rond de 20 km p/u fietsen. Tussen Villip en Remagen bleek dat het weer gisteren enorm te keer was gegaan. Afgebroken bomen en modderstromen bemoeilijkte de route. Bij Unkelbach kwamen mij twee Nederlandse fietsers achterop die op weg waren naar Oostenrijk. Een van die fietsers, Willem vd Heijden rijdt deze route nu voor de 6de keer. Eerst met elk van zijn 4 kinderen, toen zijn vrouw en nu met een vriend Ted Kuijk. Zij rijden van Gasthof naar Gasthof met minimale bagage. Wel leggen zij zo'n 150 tot 180 km per dag af. In Remagen hebben we gezamelijk koffie met natuurlijk Duitse kuche (käsekuche) genuttigd. Hierna zouden we elk ons eigen tempo volgen, maar ik kwam ze een uurtje later weer tegen. Ze hadden zich verrreden. Dus toch gezamelijk verder. Bij Andernach wist één van de mannen een kersenboom te staan die we hebben geplunderd.

Tot Koblenz kon ik ze lekker bijhouden. Maar vlak daarna zagen we een aantal boomwortels over het hoofd die dwars in het fietspad lagen en het asfalt omhoog hadden geduwd. Door de klap brak mijn stuurtas gedeeltelijk van het houder. Gelukkig kon de tas nog op één van de drie andere haakjes teruggeplaatst worden. Willem en Ted waren op mijn verzoek doorgereden. In Koblenz was het een zooitje. De route op de Deutsche Eck (Rijn/ Moesel) was een grote bouwput en je gelooft het niet, de Duitsers hadden er een soort van kermis op gebouwd. Hier een soort survival met fiets gehouden in de drukte en de tijd maar even benut om daar een broodje te eten.

Het weer werd steeds beter en de zon verscheen ook weer. Het fietspad langs de Rijn is trouwens een snelweg voor lange afstandsfietsers. Hele colonnes bepakt en bezakt (net als ik dus) rijden hier. Zo te zien aan de vlaggetjes op de fiets voornamelijk Duitsers. In Spay (ik had ook nog nooit van die plaatsjes gehoord) kwam ik de eerder genoemde Nederlanders weer tegen die op een terrasje zaten. Na wat heen en weer geroep ben ik verder gereden.

Op de Rijn zelf wordt druk gevaren door voornamelijk Nederlandse containerschepen en massa's passagiersschepen. Gezellig zo'n reisje langs de Rijn Rijn Rijn....... moet ik ook maar eens gaan doen :-)

Ik had me voorgenomen om tot Koblenz te rijden maar omdat het zo lekker ging ben ik maar doorgereden tot Sankt Goar. Hier kwam ik rond 15:30 aan. Vlak bij Sankt Goar is een camping. Mijn tentje stond zo en na een douche ben ik terug gefietst naar Sankt Goar om wat te gaan eten. Een plaatsje met een gezellig promenade vol terrasjes en horeca. Hier heb ik in een hotel met publieke internet aansluiting dag 3 en 4 geschreven. Deze dag had ik niet op papier en gezien de traagheid van het internet besloot ik deze maar per post te versturen. Zal Karin of Nadia wel in orde maken.

Daarna op de promenade bij een Chineese Imbiss heerlijk nasi met garnalen gegeten. Na het eten mijn tent opgezocht en dit verslag geschreven. Nog maar even een keer douchen en dan slapen. Morgen zie ik wel weer waar ik uitkom.

Vandaag: 123 km in 5:57 uur

1. Jan de Jager:
    8 juli 2010
    Ha Willem,

Goed om weer wat van je te lezen. Gelukkig geen ernstige pech, maar je ziet en ongelukje heb je zo. Mooie afstand afgelegd vandaag. Knap hoor.

Ga snel de volgende dag lezen.

Doei!

Jan