Dag 17 Auer - Rovereto

16 juli 2010 - Rovereto, Italië

Vandaag de voorlaatste etappe over een afstand van ongeveer 70 kilometer. De kenmerken van deze dag........ hitte en nog eens hitte.

De etappe ging over een geheel vrij liggend fietspad langs de rivier de Adige en de snelweg A22. Helaas weinig variatie. De fietspaden waren kilometers lang door wijngaarden en ander akkerland. Ik probeerde een flink tempo aan te houden wat door de hitte erg werd bemoeilijkt. Drinken was ook weer een probleem, niet het aantal tappunten, maar de temperatuur van het drinkwater. Warm water drinken (temperatuur van meer dan 20 graden Celcius) is echt niet lekker. Zodra ik de kans kreeg dronk ik bij een bar of tankstation een koud colaatje. In Italie is dit een dure grap, een blikje van 33 cl. kost hier al snel € 2,50. Ondanks een korte netto rijtijd heb ik over deze etappe vrij lang gedaan. Elke keer na een kilometertje of 10 moest je gewoonweg even in de schaduw van een boom gaan staan om uit te rusten en af te koelen.

Om 13:30 uur kwam ik in het Pension te Rovereto aan. Een pension in handen van Indiaase mensen. De kamer was redelijk eenvoudig maar wel voorzien van een eigen badkamer en TV. De bedrijfsleider was een verschrikkelijke chagerijn. Vriendelijkheid kwam duidelijk niet in zijn woordenboek voor, wat overigens niet van het overige, Italiaanse, personeel gezegd kon worden.

Evert-Jan en Jeroen Hooghiemstra kwamen omstreeks 19:00 uur aan. Na de fiets van Evert-Jan te hebben uitgeladen en wat te hebben gedronken is Jeroen weer terug naar de camping gereden. Evert-Jan en ik zijn daarop de stad ingegaan om ergens te gaan eten. In het centrum van Rovereto hebben wij een klein restaurantje bezocht en fantastisch traditioneel Trentino's gegeten. Na het eten terug naar het hotel.

Die nacht hebben E-J en ik amper geslapen. De temperatuur in de hotelkamer was dermate hoog dat slapen gewoonweg niet ging. Ook de ventilator op de kamer bood geen soelaas. Wat dat morgen gaat brengen zien we wel.

Dagtotaal: 69 km. in 3:50 uur