Dag 17 Lembruch - Ohne

30 juni 2015 - Ohne, Duitsland

Vandaag de voorlaatste dag van mijn rondreis door Noord Duitsland. Tevens de laatste camping gehad. Vanavond ga ik hoe dan ook in een pension/hotel/gasthof!
Het weer begon in ieder geval fantastisch, zon, blauwe lucht en bijna geen wind... Waarom nu pas aan het einde van de vakantie?? Een voorbijlopende Duitser zei dat ik mij vandaag goed moest insmeren vanwege de zon.... hier ook al dat gepamper!!! Dat weet ik toch zelf ook wel. Ja, ik heb genoeg drinken bij mij, ja ik moet niet in de zon gaan zitten, ja ik moet tijdig mijn pauzes maken, ja... ja... ja... Mensen met een beetje verstand kunnen toch zelf wel inschatten wat ze moeten doen bij hitte of koude...
Enfin, door redelijk veel condens in de tent deze even in de zon laten drogen alvorens ik zou vertrekken. Na een half uurtje alles ingepakt en op zoek naar: a) een route; b) koffie en broodje. Een route had ik niet omdat ik eigenlijk naar Osnabrück zou rijden en van daaruit de trein naar huis zou nemen. Echter Karin en Enzo wilde mij toch graag woensdag af komen halen... Via mijn Garmin en een wegenkaart mijn route uitgestippeld via de plaats Bramsche en vervolgens langs het Mittellandkanal naar de plaats Rheine. Vanuit Rheine zou ik binnen 20 km in Bad Bentheim zitten waar ik met het thuisfront heb afgesproken. Het ontbijt lukte echter niet vanochtend... geen bakker te vinden langs de route. Op zo'n 30 km vanaf de start sloeg het noodlot dubbel toe, een lekke band... Gelukkig voorband, dus redelijk snel gerepareerd (binnenband vervangen). De oorzaak wist ik wel, vlak na mijn start hoorde ik iets aanlopen, bleek een tak met doornen in de band te steken. De doorn voorzichtig uit de band getrokken maar, zoals later bleek, was de schade al aangericht. De doorn die ik uit de band trok was toch al snel een millimeter of 6!!
Na de 'reparatie' kwam gelukkig al snel een bakker in 't zicht. Hier aan een mok koffie en een broodje gezeten en mijn humeur weer in het groen gezet.
De route verder heb ik langs het Mittellandkanal gereden, zowel links als rechts, afhankelijk van de schaduw van de bomen. Ik kon hier op het half verharde pad een lekkere 24 km/u rijden. Aan het einde van het kanaal kwam ik in de stad Rheine aan. Hier via het internet gezocht naar een overnachtingsadres. De prijzen in Rheine waren mij echter veel te duur. Een alternatief werd geboden, via booking.com, in het plaatsje Ohne, tussen Rheine en Bad Bentheim in. Het probleem was dat er contant betaald moest worden, dus eerst een geldautomaat moeten zoeken. Nou deze zijn in Duitsland ook niet dik uitgezaaid. Ik heb de halve stad moeten doorkruisen om er een te vinden. ( ironie: in het dorpje Ohne heb je ook een geldautomaat...)
Na zo'n half uurtje kwam ik in het gehucht Ohne aan. Het pension was snel gevonden. Ik moest mij via een intercom aanmelden. Een vrouwenstem zei: "ik kom eraan"..... Na 10 minuten wachten kwam er een vrouw op de fiets bij het pension aan. Ik was vandaag kennelijk de enige gast. Het pension is gesitueerd in een oude brandweerpost en ik moet zeggen, het ziet er van binnen prachtig uit. De kamer is netjes met goed sanitair. Ik zit aan een binnenplaats waar mijn fiets ook staat. Er is zelfs free WiFi, en dat is in Duitsland niet echt vanzelfsprekend! Voor morgenochtend een tijd voor het ontbijt afgesproken en de vrouw ging weer weg. Daar zit ik dan, weer alleen.... Geen probleem hoor, eigenlijk best wel lekker. Om wat te eten ben ik het gehucht ingegaan. Er zijn hier toch 2 Gaststätte waar gegeten kan worden, echter..... "Dienstag ruhetag"... heb ik weer. Ontbijt vandaag niet zoals gewend en nu ook het diner niet. Jammer maar daar is ook doorheen te komen.
Morgen ga ik, zoals gezegd, Karin en Enzo ontmoeten in Bad Bentheim bij een Konditorei/bäckerei. Voor mij een afstand van 10 km (half uurtje fietsen), voor Karin en Enzo een 2:10 uur rijden (excl. evt. files). Dan komt er toch een einde aan deze fietsvakantie. Morgen sluit ik de rit af. Tot dan.

Dagtotalen: 102 km in 5:06 uur. (gemiddeld: 20 km/u). 521 hoogtemeters.

Vakantietotalen: 1586,7 km in 84:12 uur. 10940 hoogtemeters.

1. Karin:
    A domani !!!!!
  2. Ria De Zwaan:
    Goed gedaan jochie! !
  3. Mieke:
    30 juni 2015
    Nu echt het eind in zicht: die laatste 10 km doe je op je sloffen ;-). Slaap lekker en een gezellige dag morgen. X
  4. Yvonne:
    30 juni 2015
    Goed gedaan Willem. Respect. Thuis mag je nog even genieten van het mooie weer!
  5. Sandra:
    1 juli 2015
    Appeltje eitje vandaag die 10 km.
  6. Sandra:
    1 juli 2015
    Geniet er van die laatste kilometers. Was weer een mooie tocht en het was weer erg leuk elke dag je verhaal te lezen.
  7. Ellis:
    1 juli 2015
    Ook deze laatste kilometers gaan je lukken! Knap gedaan Willem!
    Veel plezier vandaag samen met Karin en Enzo! xxx