Dag 15 Zeven - Stuhr

28 juni 2015 - Stuhr, Duitsland

Vanochtend eindelijk met bijna perfect fietsweer gestart. Eerst de bestelde broodjes opgehaald en direct in het dorp koffie gedronken bij een bakkerij (had dus geen broodjes hoeven bestellen :-) ). Vervolgens op weg naar Bremen... Zo wat ging dat moeilijk. Zijn alle omstandigheden goed, willen m'n benen niet. Gisteren hebben ze zeker iets te veel boven hun macht moeten werken...
Enfin, de kilometers moeten toch gemaakt worden, dan maar een tandje rustiger. In het begin van deze etappe was het super rustig, maar omstreeks 12 uur kwamen ze toch massaal naar buiten. Enorme rijen dagjes tourfietsers op de paden. Zo in de buurt van Bremen had je dan ook een prachtig fietsgebied. Een parkachtig landschap met vaarten en weidevelden. Ik moest mij weer verbazen hoe de gemiddelde Duitser eruit ziet. Als hij iets doet, dan doet hij/zij dat in gepaste outfit. Gaan ze drinken dan kleden ze zich in een soort traditionele dracht (zoals de lederhoze in Beieren), gaan ze fietsen dan in de meest trendy fluoriserende fietskleding met helm, gaan ze sporten dan ook weer in de laatste mode...
Bremen kwam ik binnen door een park vergelijkbaar met het Vondelpark in Amsterdam. Breed fietspad, palviljoens, pop-podium en zonnende mensen in de grasperken. Voor ik er erg in had was ik al bij de bahnhof. Hiervandaan moest ik door de altstadt naar de andere kant van de stad. De altstad was, zoals in de meeste Duitse steden, erg mooi. Bremen was ook een Hansenstad in het verleden en de huizen ed. zijn aardig in oude staat teruggebracht (neem ik aan omdat die stad volgens mij aardig platgebombardeerd is in de tweede wereldoorlog). Midden in de stad trof ik nog een molen aan in een stijl die wij in Nederland wel vaker zien, idee gejat of geschonken?
Nadat ik Bremen verlaten had kwam al snel mijn einddoel in zicht, de Steller See. Hier had ik een camping op het oog. Deze dag een stuk minder kilometers maar dat geeft niet. Ik ben nu toch al dicht bij het einddoel. Overigens was na zo'n 2 uur fietsen de kracht weer voldoende terug in mijn benen, dus daarover geen klagen op het eind.
Op de camping Steller See, ik was toch vroeg, rond 15:00 uur, een dutje gedaan. Toen ik wakker werd kon ik het haast niet geloven.... Regen.... Volgens de Duitse buienradar stopt de regen rond 21:00 uur, maar daar ga ik niet op wachten....

Dagtotalen: 82,5 km in 4:18 uur. (gemiddeld: 19,19 km/u). 463 hoogtemeters.

Vakantietotalen: 1374,3 km in 73:20 uur. 9815 hoogtemeters.