Dag 13: Verdun - Givet

24 juni 2013 - Givet, Frankrijk

's Avonds op de camping in Verdun zoals afgesproken met George en Monique een biertje gedronken en gelijk via internet het weer van de komende dagen bekeken. In 1 woord dramatisch. Daling van de temperatuur en zeer veel regen. Het weer voor aankomst op de camping was blijkbaar een voorbode voor de komende dagen. In overleg besloten de volgende dag een "treindag" in te voeren onder het motto "beter droog in de trein dan nat op de fiets". Achteraf bekeken was het een juiste beslissing. Gedurende de nacht werd de omgeving getrakteerd op zware buien. Voor het eerst had ik last van water in de binnentent. Met name het gedeelte van het matras was kletsnat, waarschijnlijk door een scheurtje in de bodem. De volgende morgen alles tussen de buien door ingepakt. Voor de tent en matras zat er niets anders op dan alles nat in te pakken en in de loop van de dag maar een mogelijkheid te zoeken om het droog te krijgen. Over het matras maakte ik mij nog de meeste zorgen omdat ik daar de komende nacht weer op zou moeten slapen. Ik kon niet inschatten of door het nat inpakken eind van de dag de hele matras nat zou zijn.
Rond 08.00 uur met zijn drieën op zoek gegaan naar het station en daar tickets besteld van Verdun naar Givet, een stadje aan de Franse kant van de Belgisch/Franse grens. Het zou een lange dag worden want de eerste trein vertrok pas om 10.44 uur, wij moesten in totaal 3 maal overstappen en de aankomst in Givet stond pas gepland om 16.03 uur. Om de tijd de doden Verdun ingereden op zoek naar een cafe voor koffie en een ruimte om warm te worden. Om rond 09.00 uur uiteindelijk iets gevonden wat acceptabel leek. In de meeste uitspanningen die wij tegenkwamen zaten volgens ons geen nieuwe kanten maar nog klanten van de avond daarvoor.
Rond 10.30 uur stonden wij braaf met onze bepakte fietsen op het perron. De conducteur van de 1e trein was uiterst behulpzaam, service gericht en sprak bijzonder goed Engels. Wel met een " Allo, allo" accent maar dat mocht de pret niet drukken. Voor onze 1e overstap ging hij uitzoeken vanwaar de volgende trein vertrok en "introduceerde" ons bij de conducteur van die trein. Over het feit dat er op het platform in de trein, dat gedeelte waar je in- en uitstapt, 3 volgepakte fietsen stonden en niet in de daarvoor bestemde beugels hingen hebben wij nooit commentaar gekregen. Tijdens de overstap in Reims hadden wij voldoende de tijd om nog ergens iets te eten en konden vervolgens ons klaarmaken voor de volgende fase. De laatste overstap in Charleville Mezier was kritiek omdat wij daar slechts 5 minuten de tijd hadden om van trein te wisselen. Toen wij dit kenbaar maakten bij de conducteur gaf hij aan dat hij contact zou opnemen met zijn collega van de volgende trein en dat ze dan wel op ons zouden wachten. In Charleville moesten wij inderdaad naar een ander perron wat inhield dat elke fiets apart met de lift een niveau moest zakken, onder de grond een perron moest opschuiven en vervolgens weer 1 voor 1 omhoog. De trein stond inderdaad netje op ons te wachten en toen de conducteur zag dat wij aan boord waren ging de trein vertrekken. Precies volgens de dienstregeling kwamen wij aan in Givet. Onderweg geen last gehad van blaadjes op de rails, vastzittende wissels, wissel- en seinstoringen en andere redenen waardoor in Nederland treinen uitvallen.
Na 2 dagen treinen in Frankrijk kan ik niets anders zeggen dan dat het niveau van de Franse spoorwegen van een hoog niveau is en het personeel uiterst behulpzaam en service gericht. Kan de Nederlandse spoorwegen nog een puntje aan zuigen.
Tijdens onze rit door Frankrijk hebben wij onderweg gezien dat het een juiste beslissing is geweest om te gaan treinen. De regenbuien volgden elkaar op en waren zeer behoorlijk.
In Givet was slechts 1 camping waar ons een nieuwe verrassing stond te wachten. Toen wij ons aanmelden en vroegen om 2 plekken voor 2 tenten zei de eigenaresse dat wij ook wel met 2 tenten op een grote plek mochten staan. Wij konden geen argument bedenken om het niet te doen en accepteerde haar voorstel. Voor 1 overnachting moesten wij in totaal € 6,85 afrekenen, ongeveer € 2,30 de man inclusief een zeer goed en schoon toiletgebouw. Dit stond in schril contrast met de €15,90 per persoon die camping in Domremy La Pucelle ons een paar dagen eerder in rekening bracht met een aanzienlijk minder toiletgebouw. Op de plaats direct alles opgezet en begonnen om alle natte uitrustingstukken droog te krijgen wat wonderbaarlijk snel lukte.
Omdat de camping zo goedkoop was besloten wij om wat in de stad te gaan eten. Ondanks het feit dat Givet redelijk is ingesteld op toeristen was er, omdat het maandag was, alle restaurants gesloten die binnen ons budget vielen. Op advies van Fransen op de fiets naar het eerste Belgische dorpje over de grens gereden omdat daar frite tenten zouden zijn. Ook daar bleek alles op maandag dicht. Uiteindelijk hebben wij een eenvoudige maaltijd en een fles wijn gekocht bij de Aldi, een paar honderd meter vanaf de camping.
Uiteindelijk zo'n 300 kilometer overbrugt zonder echt moe te worden en zonder een drup regen.
Morgen dan maar weer gewoon fietsen.