Grafieken, Emoties en andere invloeden (part 4)

19 mei 2014 - Ijmuiden, Nederland

Na een heel ander trainingsprogramma begonnen aan ons 2e fietsavontuur. Een avontuur waarbij  wij rekening hebben gehouden met de ervaringen van de eerste reis. Nu geen vliegen, met stakende Franse luchtverkeersleiders, maar varen. Ook het vertrek was anders. Terwijl afgelopen jaar wij konden kiezen wie ons op een meest incourante tijd naar Schiphol wilde brengen was er dit jaar niemand die ons midden op de dag naar de boot in IJmuiden wilden brengen. Er zat niets anders op dan te gaan fietsen.

Onze eerste berg, "De Klip" Wassenaarse SlagOok hebben wij dit jaar geen boekjes met grafieken met daarin de hoogtes en afstanden. Wel hebben wij de beschikking over 2 GPS toestellen die eventueel dezelfde informatie achteraf kunnen ophoesten. Om diegene die dergelijke informatie toch snel willen weten hebben wij tijdens een van de klimmen, de Klip in Wassenaar op de weg naar de Wassenaarse Slag, de moeite genomen het hellingspercentage op te meten met de 'waterpas app' op mijn telefoon. Met een beetje steggelen kon ik er 2 procent stijgingspercentage van maken. Omstanders begrepen er niets van.
De tocht naar IJmuiden ging voorspoedig door een bijzonder mooi stukje Nederland. De Noordzeeroute gaat over fietspaden die je normaal snel links zou laten liggen. In Noordwijk werden wij verrast door de moeder van Willem die met schoondochter en kleinzoon langs de route stonden. Ze verraste ons met een aanzienlijke financiële bijdrage voor ons verblijf aan boord. Ik schaamde mij een beetje voor de naam van de Rabo bank op mijn kleding want die draagt helemaal niets bij aan ons avontuur. Geheel volgens de opdracht hebben wij het verblijf aan boord zeer aangenaam kunnen maken. Het voelde voor ons beiden goed om weer aan boord van een schip te zijn en het geheel had een positieve invloed op de emoties. Een gesponsord biertje en een sigaar aan boord van een schip midden op zee. Het kon niet beter.
Het fietsen op de eerste dag was bijna vergelijkbaar met afgelopen jaar op de eerste dag. Een strak blauwe lucht en een prima temperatuur. Dat het de eerste dag beter ging kan natuurlijk komen omdat wij beter getraind waren of de beklimmingen waren van een andere orde. Afgelopen jaar weinig beklimmingen maar iets langer en steiler. Dit jaar veel korte klimmen die vallen in de categorie kuitenbijters maar eigenlijk niet veel voorstelden.
De eerste dag zit erop en alles overziend een andere maar ook een betere start van ons fietsavontuur.

1. Sandra:
    22 mei 2014
    Klinkt allemaal goed. Ziet ernaar uit dat dit een heel leuk avontuur gaat worden. Ik kijk weer uit naar alle verhalen. Geniet ervan!
    En wat betreft dat wegbrengen: niet iedereen heeft zoveel vrij als jullie. Er zijn ook mensen die gewoon moeten werken ;-)