Dag 10: Beaune - Villegusien-le lac

21 juni 2013 - Villegusien-le-Lac, Frankrijk

Het blijft wennen ...fietsen in je eentje. Naast de gezelligheid mis ik ook het navigatiesysteem. Het routeboekje is met name in dorpjes niet altijd even duidelijk. Juist op dat soort momenten kan ik niet navigeren op de sterren door de bewolking en is ook het kompas iets te beperkt. gevolg is dat ik nog wel eens moet zoeken en dus tijd verlies.

Vanmorgen was ik vroeg wakker en ben om 06.30 uur maar opgestaan en voorbereidingen gaan treffen om te gaan vertrekken. Om 07.30 uur reed ik van de camping af. Gelukkig was het vannacht droog geweest en heb ik alles droog kunnen inpakken.
Het eerste gedeelte van de tocht ging door een bosrijk gebied. Goede fietspaden waar je werkelijk niemand tegen komt. Als ik eenmaal op de goede route zat maakte ik kilometers en rond het middag uur zat ik al rond de 80 kilometer. Het middaggedeelte ging nagenoeg geheel langs het kanaal "Grand de la Marne a Saone". Het enige wat je tegen kwam waren jachten in het kanaal waarvan verrassend veel Nederlanders. Door mijn Rabo outfit werd ik snel herkend als Nederlander en werd er altijd gegroet. Nadeel was wel dat er in het kanaal bijzonder veel sluizen zijn wat voor de fietsers inhield dat je bij elk sluiscomplex weer een aantal meter omhoog moest. Welliswaar een korte klim maar toch weer terugschakelen en de snelheid eruit. Een ander nadeel was dat je door geen enkel plaatsje kwam en er dus nergens een goede gelegenheid was om te zitten en te rusten. Gelukkig had ik zelf nog foerage bij mij maar echt gezellig was het niet. Rond een uur of vier was ik het opeens zat en ben op zoek gegaan naar de dichtstbijzijnde camping. Iets na vieren ben ik aangekomen op een camping in Villegusien-le lac.
Na het ontspannen een wasje gedaan en besloten vanavond hier op de camping te gaan eten. Na het noodrantsoen van gisteren gun ik mijzelf vandaag een behoorlijke maaltijd. Waarschijnlijk vroeg naar bed en morgen weer vroeg op de fiets.
Vandaag ongeveer 135 kilometer afgelegd. Het weer was niet slecht, milde temperatuur, geen regen en een zachte wind uit het zuiden.
Op de camping schijnt nu vol de zon en de vooruitzichten zijn niet slecht. Wie weet waar ik morgen uitkom......?

1. Jaap:
    22 juni 2013
    Ziet er goed uit Meindert! Klasse om zo gefocused door te gaan. Heb je nog iets mee gekregen van (kerkelijke) geschiedenis van Cluny, of moet ik je bij thuiskomst even bijpraten? ;-)
  2. Jan A. de Jager:
    24 juni 2013
    Hoi Meindert, ik kan me voorstellen dat het alleen toch een stukje minder is. Knap dat je toch stug doorzet en lees je verslagen met plezier.