Dag 10 Berlin

23 juni 2015 - Berlijn, Duitsland

Om met het goede nieuws voor vandaag te beginnen.... het is een uurtje geleden gestopt met regenen!
Sinds gisteren aankomst heeft het non-stop geregend. Ik moest dus afzien van mijn geplande fietstour door de stad. Uiteindelijk heb ik een OV ticket gekocht en ben naar de stad gegaan. Bij één van de vele winkeltjes mijzelf voorzien van een paraplu en gaan lopen.
De stad verkeert in een soort van apathische toestand zo met de regen. Iedereen loopt gehaast, de terrassen zijn gesloten en zien er miserabel uit...
Wat eigenlijk nog erger was, de stad, voor zover ik deze vandaag heb gezien, is één grote bouwput. Toen ik er de laatste keer was, was dat al zo, maar het kan blijkbaar dus nog erger. Misschien bij zonlicht valt dit minder op, maar nu vond ik er maar niets aan. De bouw van de metrolijn onder de "Unter der Linden" is nog steeds niet af. Vele gebouwen worden gerenoveerd en er is ook nieuwbouw. Waar eerst het regeringsgebouw van de DDR stond staat nu een betonkolos als een skelet zonder huid. Ik heb mij er nog niet in verdiept wat het worden moet, maar zal later wel kijken wat voor een gebouw dit gaat worden. Bij de Brandenburger Tor was men de resten aan het opruimen van wat gisteren een demonstratie moet zijn geweest. Ook hier weet ik nog niet het fijne van.
De toeristenindustrie draait echter nog volop, je ziet overal groepjes fietsers, segway-riders in doorzichtige regenkleding met gids. Ja, je zal het maar geboekt hebben!
In de stad mijzelf natuurlijk wel voorzien van een natje en een droogje!
Na een rondwandeling door de Oranienbuurt ben ik weer via het stelsel van de U-bahn, S-bahn en bus richting camping gegaan. Daar aangekomen ben ik weer met een nieuw boek begonnen. Het nadeel van lezen is, in combinatie van liggen in je slaapzak, dat je ogen weer moe worden en je dus weer snel ligt te dommelen.
Op dit moment heb ik alles weer ingepakt wat in te pakken was, en zal morgen rond een uur of 9 vertrekken richting Hamburg. Deze stad ga ik niet bezoeken, maar sla daar weer af naar het zuiden richting Bremen.
De weersvooruitzichten weet ik niet, maar veel slechter dan vandaag kan het niet worden.
Jammer dat deze dag zo moest verlopen, maar dat heb je nu eenmaal niet in hand.

Dagtotalen: 0 km in 0:00 uur

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin:
    23 juni 2015
    Dat gebouw van de DDR was in 2006 al een betonnen geraamte. Jammer dat ze daar niets mee doen. We gaan volgend jaar nog maar eens kijken. Succes morgen. Xx
  2. Yvonne:
    23 juni 2015
    Balen Willem! Onder deze omstandigheden nog meer een prestatie om trots op te zijn! Slaap lekker, ik wens je morgen een droge dag!
  3. Mieke:
    23 juni 2015
    Wat teleurstellend om Berlijn dan zo te (moeten) zien. Gelukkig kende je het ook van de betere kant. Hopelijk heb je voor deze tocht nu wel alle regen al gehad en ga je nu betere dagen tegemoet. Veel succes weer morgen. X