Dag 9 Ferch - Berlin

22 juni 2015 - Berlijn, Duitsland

Omdat ik mij gisteren had uitgesloofd kon ik het vandaag wat rustiger aandoen. Rond 10:00 uur zat ik op de fiets. Doel: Berlijn. Het moesten nog maar rond de 50 km worden dus dat kon geen problemen opleveren.
Door een voornamelijk licht geaccidenteerd boslandschap, langs de meren, naderde ik eerst Potsdam. Hier mijzelf getrakteerd op een broodje met koffie. Het weer was goed te doen, net niet droog maar ook net niet nat (snap je hem nog??).
Door Potsdam heenrijden viel niet mee. In verband met diverse renovatiewerkzaamheden moest ik de nodige omleidingen volgen, maar uiteindelijk, na de brug over de Havel, was ik in (West)Berlijn.
Volgens de diverse borden moest ik nog zo'n 20 km doorrijden om naar het Stadtmitte te rijden... Ook nu langs de rivier de Havel en door bossen ging ik voorspoedig naar mijn einddoel, een camping in het stadsdeel Siemensstadt.
Om 14:15 uur was ik ter plaatse. Na het uitzoeken van een plekje was de tent zo weer op gezet, je raakt daarin best bedreven na een weekje...
Na de camping even te hebben verkend, koffie te hebben gedronken, was het tijd voor een dutje (je hebt toch niet zo heel veel te doen). Dat dutten viel overigens niet mee... Ik lig zo ongeveer in het verlengde van de startbaan van vliegveld Tegel... In clusters van zo'n 6 vluchten gaan ze met een onderlinge afstand van 70 seconden de lucht in... Met kabaal! Na het eten, lezen en nu het verslag schrijven ga ik slapen om morgen de stad in te gaan. De weersvoorspellingen zijn niet al te best... Nu regent het al een paar uurtjes, maar voor morgen staat er meer op de agenda. Met regen ga ik wel met het openbaar vervoer naar de stad, anders toch op de fiets.
Ik ben reeds twee keer eerder in Berlijn geweest dus weet waar ik moet zijn.
Met zo'n dag rust kan ik woensdag weer fris beginnen aan de terugreis. Ik heb er nu inmiddels 872 km opzitten en daar komen dan nog ongeveer 660 km bij.
Hoe dat gaat zien we dan wel weer.

Dagtotalen: 52 km in 2:54 uur. (gemiddeld: 17,93 km/u). 383 hoogtemeters.

Vakantietotalen: 872,1 km in 47:11 uur. 6903 hoogtemeters.

1. Sandra:
    22 juni 2015
    Dat is lekker snel gegaan. Ik hoop dat het weer morgen meevalt en dat je kan genieten van een heerljke dag Berlijn.
  2. Karin:
    22 juni 2015
    Jammer dat je niet in het weekend in Berlijn zat. Had ik even heen en weer getuft met de auto. Maak je morgen een foto van het gebouw van de vroegere Stasi? Ben benieuwd wat er mee gebeurd is. Veel plezier daar. Xx
  3. Evert-Jan:
    22 juni 2015
    Goed gedaan jochie. Deel I in de pocket. Geniet van Berlijn en verdwaal niet in de Oranienburger Strasse.
  4. Mieke:
    22 juni 2015
    Fijn dat je dit doel al hebt bereikt. Geniet lekker van je dag in Berlijn. X
  5. Nellie:
    22 juni 2015
    Hé Willem, je bént er: in ons mooie Berlijn!!! Wil alles weten: hoe het idd met stasi museum is, checkpoint Charli, en ga ook even de groeten brengen aan die vriendelijke ober in die Amerikaanse eetgelegenheid... En ga vooral genieten!
  6. Meindert:
    23 juni 2015
    Nog steeds jammer dat ik dit jaar niet mee kon maar gezien het weer begrijp ik dat je Engeland dunnetjes overdoet. Daar mis ik dus niet veel aan. Ik begon mij al zorgen te maken over het dagelijkse ritueel om de fietsdag af te sluiten met een biertje en sigaar. De foto heeft mij enigszins gerust gesteld. Dat je de Fransen blijft tegenkomen verbaast mij niet, het blijven natuurlijk aardige mensen en Frankrijk blijft natuurlijk trekken. Tijdens de fietsenbeurs was je ook al hevig geïnteresseerd in de stand van Frankrijk.
    Goed dat je Berlijn hebt bereikt, die kan je op je lijstje bijschrijven. Geniet van de stad en veel succes met de terugweg. Hopelijk heb de komende dagen mooier weer.