Dag 8 Dessau - Ferch

21 juni 2015 - Schwielowsee, Duitsland

In het hotel op tijd opgestaan. De was lekker droog. Ikzelf ook opgekikkerd, op naar het ontbijt. Omdat het vandaag zondag is en mij was verzekerd dat er, op winkel gebied, niets open was, mezelf te goed gedaan aan het ontbijtbuffet. Zoals een echte Hollander betaamd ook broodjes voor de lunch meegesmokkeld. Ik zou vandaag onderweg niets kunnen scoren!
Na het zoeken van de juiste weg, vanuit Dessau, naar de route, was ik weer snel op weg. In tegenstelling tot gisteren was de omgeving vandaag wel inspirerend. Ik reed zeker zo'n 2 uur door een parklandschap over redelijk begaanbare wegen. Tijdens mijn eerste stop na 30 km m'n vader even gebeld i.v.m. vaderdag. Het weer was aangenaam, soms zon, dan weer bewolkt. Het leek er af en toe op dat ik het niet droog zou houden. Was het gisteren stil met mensen en voertuigen, nou het kon blijkbaar nog stiller... Echt geen kip te zien. Via Oranienbaum kwam ik vlot in Lutherstad Wittenburg. Zoals de naam al doet vermoeden is dit de stad waar Maarten Luther ergens in 15 nog wat zijn stellingen aan de deuren van de Schlosskirche bevestigde. Ik ben nog even wezen kijken maar de kerk was geheel in gewrapt t.b.v. een renovatie. De binnenstad zelf was goed opgeknapt en er was zowaar leven. Ook schijnt deze stad een knooppunt te zijn van diverse lange afstandsfietsroutes, wat te zien was aan het aantal fietsers. De meesten kijken niet op of om als je ze groet.... Dan toch niet.... Wel valt het mij op, tot nu dan toe, dat ik nog geen Nederlandse fietsers ben tegengekomen?
In tegenstelling tot wat ik eerder hoorde waren er wel een aantal horecagelegenheden open. Mijzelf op een terras getrakteerd op een koffie met aardbeienschnitt. Ik had opdat moment rond de 50 km afgelegd. Om Lutherstad Wiitenburg uit te komen moest ik eerst een stukje klimmen.... was ik weer ontwend.... Het volgende stuk van zo'n 20 km ging over een slecht fietspad van losse stenen. Je had het gevoel dat je niet vooruit kwam, zo zwaar fietsen was dat. Op 70 km kwam ik voor een dilemma te staan. Hier was nl een camping en daarna ca. 65 km niets... Om nu te stoppen zou ik morgen waarschijnlijk niet in Berlijn kunnen komen, of althans erg laat. Ik ging de uitdaging aan. Mijn lichaam voelde goed aan (ik moet toch naar mijn lichaam luisteren?) en kon altijd nog wild kamperen als het uiteindelijk niet ging. Het weer bleef goed en ook de wegen werden steeds beter en met een rugwind vloog ik heerlijk door. Toen ik al een tijdje weer onderweg was hoorde ik iets bij mijn achterwiel aanlopen. Ik ben wel drie keer gestopt om het euvel te vinden, zonder aanvankelijk resultaat. De vierde keer vond ik het probleem: een boutje die mijn spatbord aan het frame vastmaakt, bij het slot, was losgetrild en kwam nu tegen het loopvlak van de band. Het achterwiel moest gedemonteerd worden om de schroef weer vast te draaien! Na de reparatie ging het weer perfect!
Helaas zat het venijn in de staart, een aantal flinke heuvels moesten nog worden bedwongen.... Maar omstreeks 18:45 uur kwam ik aan op camping Neue Scheune bij het plaatsje Ferch. Na het flink aantal kilometers was ik eigenlijk nog knap fit. Ik heb heerlijk gefietst.
Inmiddels heb ik gedoucht en gegeten en is het donker geworden. Nu lig ik in mijn slaapzak, met kunstlicht, dit verslagje te schrijven. Morgen kan ik wat later op pad want Berlijn is nog maar 50 km ver....
Gisteren ben ik nog vergeten te vermelden dat ik gevallen ben met de fiets. Ik reed op de rand van een verschrikkelijke keien weg toen mijn voorwiel naar links ging en mijn achterwiel niet mee wilde. Deze laatste gleed vervolgens weg en voor ik het wist lag ik. Gelukkig was de snelheid laag en de tassen vingen de klap op. Alleen een deuk in mijn imago....

Dagtotalen: 139,2 km in 6:55 uur. (gemiddeld: 20,13 km/u). 1004 hoogtemeters.

Vakantietotalen: 820,1 km in 44:17 uur. 6520 hoogtemeters.

1. Jaap:
    Goed bezig!
    Dat van de 95 stellingen was trouwens op 31 oktober 1517 ;-).
  2. Truus:
    22 juni 2015
    Zo, dat is niet misselijk 140 km op 1 dag! Hou het allemaal heel hoor. Hoop dat het weer wat opknapt.
  3. Ton en diana:
    hallo Willem
    Nou je trapt lekker weg.
    Op naar het laatste stukje.
    Het gaat je lukken.
    gr Diana en Ton
  4. Leo:
    22 juni 2015
    Ik heb mij al twee keer blauwe vingers getikt, maar allebei kwamen ze terug. Nu maar weer eens zo proberen. Ik geniet wel van je reisverhalen. Ook van de foto's en zo. zet h'm op.
  5. Karin:
    22 juni 2015
    En op dit moment zit je in Berlijn. Geniet van deze geweldige stad. Spreek je.
    En Jaap bedankt voor het stukje geschiedenis. Data is niet onze sterkste kant. :-)
  6. Conny:
    22 juni 2015
    Hi Willem, met veel plezier lees ik elke dag je verslag! Goed bezig zeg!
    Veel plezier in Berlijn! Geniet ervan!
  7. Ellis:
    Ha Willempie,

Wat een doorzetter ben je toch ook! Superknap om in één dag maar liefst 140 km. te fietsen en onderweg nog met panne komen te zitten ook...

Je verslagen heb ik met veel plezier gelezen. Ik blijf het tegen je zeggen: jij hebt écht overal verstand van! Van binnendeuren, make-up tot vogelsoorten en fietsen ;-) haha.

Vandaag heb je de eindstreep gehaald en daar mag je retetrots op zijn.
    Heel veel plezier in Berlijn en geniet van deze prachtige stad!

Jetzt geht's losss (mit bier trinken)!!

xxx
  8. Nadia:
    23 juni 2015
    @Ellis.

Onze papa kan alles!!!!!!!!!