Dag 7 Thale - Dessau-Rosslau

20 juni 2015 - Dessau-Roßlau, Duitsland

Vandaag heb ik een beetje vals gespeeld. Ik heb namelijk de route met een 30 km afgesneden. Ik besloot hiertoe omdat ik zag dat de te nemen route een lus naar het zuiden maakte, door deze lus af te snijden kon ik zowel kilometers als tijdwinst halen. Ik had namelijk uitgerekend dat ik op een slecht tijdstip in Berlijn zou arriveren, m.a.w. vroeg op de dag. Dat zou betekenen dat ik een halve dag extra ik Berlijn zou zijn zonder dat ik daar gebruik van kon maken. Enfin de dag begon rumoerig. Een Duitser had besloten om 7 uur zijn caravan op te ruimen en aan de auto te koppelen... Met een pokken herrie! Zelf om 8 uur eruit en om 09:30 uur op de fiets. Het weer begon aanvankelijk droog maar dat veranderde al spoedig in een vieze druilregen. In samenhang met een desolaat landschap van oneindige graanvelden geen opgewekte start. Het grote voordeel was dat het landschap licht heuvelachtig was... geen steile hellingen meer dus kon ik lekker gas geven.
Je merkt overigens wel dat je in voormalig Oost Duitsland bent... Compleet verlaten... Veel slechte secundaire wegen (keitjes)... Geen levendigheid! Als ik door het westen reed was in ieder dorp cq stad wel een aanplakbiljet voor een feest. Overal zie je "biergarten" en andere horeca gelegenheden en overal zie je mensen! Hier... totale stilte... De provinciale wegen zijn wel van goede kwaliteit maar als je hier iedere vijf minuten een auto ziet passeren is dat veel.
In de middag begon zowaar de zon te schijnen, maar na een uurtje of twee kregen de buien weer de overhand. Dat is niet lekker hoor...
Om de nacht door te brengen had ik op een pension o.i.d. gerekend.... Vanaf Aken (Elbe) heb ik bij wel 6 lokaliteiten aan de deur gestaan: "vol" was het korte zeer afgebeten antwoord?? Één keer werd de deur gewoon dicht gesmeten alsof ik een colporteur van de EON of zoiets was. Ook zag ik dat het parkeerterrein helemaal leeg was... Ik denk dat ze geen fietsers willen op een Santos maar een zakenman in een Mercedes.... ZEG DAT DAN!
Of hang een bordje op!
Na ruim 100 km vond ik het genoeg en zag in het centrum van Dasseu een NH hotel. Hier snel een kamer geboekt. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! Na een heerlijk bad ook m'n kleding gewassen. Net buiten de deur een Turk gevonden waar ik een heerlijke Dönnerteller heb genomen. Nu lig ik in bed en rond het verslag af. Met nog 200 km naar Berlijn te gaan lig ik perfect op schema. Enfin, hoe het morgen gaat lopen zie ik wel.

Dagtotalen: 106 km in 5:26 uur. (gemiddeld: 19,51 km/u). 656 hoogtemeters.

Vakantietotalen: 680,9 km in 37:22 uur. 5516 hoogtemeters.

1. Karin:
    20 juni 2015
    Verbazingwekkend dat Oost en West ook na ruim 20 jaar nog zo verschillend is. Dat hebben wij in Berlijn wel gezien maar dat is al een tijd geleden. Toch nog lekker doorgereden vandaag. Geniet van je "luxe" bed. Buonanotte .
  2. Enzo:
    20 juni 2015
    Jeetje wat rude van hun! heel veel succes voor morgen en dit keer niet afsnijden! Ik had je voor morgen dolgraag een fijne vaderdag willen wensen maar mijn band is lek (hint voor het maken zodra je thuis komt) en het is te ver!! SUCCES VOOR MORGEN
  3. Mieke:
    21 juni 2015
    Afsnijden mag hoor, in die druilregen; niks mis mee! Geniet van je luxe bed en hopen dat het weer morgen beter is, zeg maar als cadeautje voor vaderdag :-). X
  4. Pa en Ma:
    21 juni 2015
    Zo jongen Heb je jezelf eens lekker verwend, gelijk heb je.,geen kou of regen in bed. Wat een verschil he oost of west ! Wensen je nog veel moois en een fijn vervolg op je tour toe Groetjes Pa en Ma.