Dag 12 Havelberg - Dömitz

25 juni 2015 - Dömitz, Duitsland

Vandaag de rivier de Havel gedag gezegd en de rivier de Elbe verwelkomt. Ik zou vandaag rijden over de populairste route van Duitsland. De route loopt in z'n geheel van Praag naar Cruxhaven en kan zowel links als rechts worden bereden. In mijn onwetendheid had ik voor rechts gekozen, jawel de oude DDR kant. (De Elbe was de grensrivier tussen beide Duitslanden). Gelukkig had ik vanmorgen broodjes op de camping besteld, gelukkig omdat ik tot aan mijn camping geen broodzaak tegen ben gekomen. Zelfs even koffiedrinken, ho maar... Pas rond de middag vond ik een terrasje. Dat deze route populair is kon je zien aan het aantal fietsers. Geen Nederlander gezien, wel veel Tsjechen en Denen. Natuurlijk het meest de 'graue well' uit Duitsland. Allemaal met helm, opzichtige fietskleding, de duurste Ortliebtassen (waarschijnlijk voor het jasje als het kouder wordt), enfin allemaal opsmuk...
De route zelf gaat door mooie natuur, alhoewel je aan het einde van de dag alles hetzelfde hebt gezien. Veel dieren, ik heb hier meer ooievaars bij elkaar gezien dan in het Liesveld of Blijdorp!
Je fietst op de dijk en volgt de krommingen van de rivier, niets meer of minder. In mijn geval pech, er staat hier altijd een stevige Noord Westen wind, precies de richting die ik op moet... Het weer was zowaar goed te noemen, zonnig met een lekkere temperatuur, alhoewel in het begin van de middag de bewolking op kwam zetten en er regenwolken ontstonden...
Enfin, volgens mijn kaart moest ik ongeveer 120 km rijden voor een camping, maar bij Dömitz, zo'n 25 km voor het beoogde reisdoel begon het ontzettend hard te regenen. Ik wilde schuilen bij het haventje en zag dat dit haventje een klein tentenveldje had. Je moest je melden bij de havenmeester. Zo gezegd zo gedaan... ik hoefde niet verder te rijden en mocht hier blijven staan. Er was zelfs douchegelegenheid!
Morgen ga ik toch naar de overkant vanwege de dorpen (West-Duits). Ik heb hiervan wel geen route dus gewoon de bordjes blijven volgen.
Nu hoor ik je denken: "als de rechterkant niks was, ga je toch gewoon naar links"? Dat had ik, en de miljoenen Oost-Duitsers graag gewild, er zijn alleen bijna geen bruggen...

Dagtotalen: 94 km in 4:58 uur. (gemiddeld: 18,93 km/u). 428 hoogtemeters.

Vakantietotalen: 1096,1 km in 58:36 uur. 8065 hoogtemeters.