Dag 13 Bregenz - Dalaas

12 juli 2010 - Dalaas, Oostenrijk

Gelukkig mag ik weer verder want ik verveelde me stierlijk! Ik rijd nu naar de bergen toe, en wonderbaarlijk, precies door een dal langs de Rijn naar Feldkirch. Het is al vroeg warm en de hordes fietsers langs de Bodensee ben ik dan ook al kwijt. Eigenlijk fiets ik helemaal alleen in een prachtige omgeving op een mooi fietspad.

Na Feldkirch krijg ik gezelschap van de snelweg en een spoorweg. Kennelijk ben ik niet de enige die gebruik wil maken van dit dal. Voor ik er eigenlijk erg in heb ben ik al in Bludenz. Dit betekent ook weer het voorlopige einde van de vlakke etappes, want om bij de overnachtingscamping te komen moet ik eerst 300 meter hoogteverschil overbruggen, klimmen dus! Het maximum stijgingspercentage van die dag bedroeg 11%. Ik kom er wel gelijk achter dat ik niet in de wieg ben gelegd als klimmer!

Om 14.15 uur sta ik alweer op de camping na een tocht van 89 kilometer. Raar dat die afstanden relatief kleiner lijken te zijn geworden. Voor een stadsfietser, wat ik zelf ook was, klinkt 89 kilometer hééééééél ver!!! Voor mij betekent dit nu alleen maar een ochtendje fietsen, meer niet. Ik draai er bijna mijn hand niet meer voor om.

De camping in Dalaas stelt niet zo veel voor: een open vlakte met een sanitair gebouwtje, overigens wel een heel mooi sanitair gebouwtje. De prijzen met Duitsland schelen zeker 100%! Ook voor warm water moet je hier in Oostenrijk apart betalen, in tegenstelling tot Duitsland! Volgens de info zou er een zwembad op de camping zijn, echter is dat alleen een gemeentebad, en moet je gewoon entree betalen. Ik heb het dus maar bij een douche gehouden...

Naast de camping had je een Spar supermarkt, erg makkelijk: open van 7.00 uur tot 19.00 uur, ideaal dus. Dus mijn voorraad eten en drinken heb ik daar maar aangevuld. Rond 20.00 uur begon het ineens verschrikkelijk te stormen. Mijn tent werd af en toe helemaal tegen de grond gedrukt. Ik vreesde even voor de tentstokken, maar deze bleken gelukkig bestand tegen dit weer. Na de storm kreeg je nog een hele hoop regen en onweer. Daar lig je dan in je tent, als grote vent, toch niet helemaal gelukkig te zijn. Ik ben niet bang voor onweer en regen, maar was wel bevreesd voor het feit dat je erg kwetsbaar bent als je tent het niet houdt! Gelukkig slaap ik makkelijk in, en heb ik verder niks meer van het weer gemerkt.

Dagtotaal: 89 km. in 4:42 uur

Vertrek 7.30 uur Aankomst 14.15 uur

1. Rolf:
    17 juli 2010
    Hallo Willem,

Jammer dat ik niet wist dat je op de camping van Erne was. Dan kon je overnachten onder een echt dak! Zeker met dat super slechte weer! Ik geloof dat je gratis kon zwemmen, wanneer je Sepp duidelijk kunt maken dat je bij Thomas op de camping staat. Zeker weet ik het dus niet, maar ja ... Ik wens je nog veel succes met je fietsreisje (LOL). Misschien treffen we elkaar nog. In iedergeval ga ik je een beetje volgen. Veel fietsen en schrijven dus!

Groeten van Rolf (voor Nederlanders ook Roel) en Karin uit Dalaas!