Dag 9 - Holton - Harwich

27 mei 2014 - Harwich, Verenigd Koninkrijk

Vanochtend lekker vroeg vertrokken van ons grasveldje te Holton. Met ons de vorige dag aangeschaft ontbijt was het weer goed te doen. De hele nacht had het verschrikkelijk geregend en de tenten waren doornat. We vertrokken richting de stad Ipswich. We waren, i.v.m. de regen, gekleed in full wet. Gedurende de ochtend ging het van lichte regen over in zware regen. Na zo'n 50 km kwamen we aan in het stadje Woodbridge. Hier in een restaurantje, the Galley, van een Turkse eigenaar wat opgedroogd. De eigenaar was een bijzonder aardige man die ons free internet aanbood via zijn netwerk. We hebben daar heerlijke koffie gedronken met wortelcake, verrukkelijk! Ook kregen wij een persoonlijke rondleiding door zijn etablissement met onder andere zijn historische wijnkelder.
The Galley te WoodbridgeVia internet naar de verschillende weersvoorspellingen kijkend hebben we daar besloten onze tocht toch voortijdig af te breken via de escape-route Harwich - Hoek van Holland. We moesten hierdoor nog zo'n 50 km rijden naar de ferry.
Natuurlijk is het niet leuk om je route voortijdig te eindigen, maar de weersvoorspellingen dwongen ons daartoe. Wij zijn van het begin uitgegaan van een vakantie en niet vanuit lijden. Gezien de voorspellingen zou het laatste van toepassing zijn.
De laatste 50 km kenmerkte zich door zeer zware regenbuien, zonder enige opklaringen. Natuurlijk weer volop klimmen en dalen. Ik ben benieuwd als ik straks mijn tracks ga analyseren hoeveel klimmeters wij per dag hebben gemaakt. Ondanks het feit dat wij gekleed waren in regenkleding wordt je uiteindelijk toch nat. Door het klimmen produceer je zweet wat weer niet door je regenkleding naar buiten kan, ondanks dat de regenkleding 'ademend' zou zijn. Tijdens het fietsen geeft dat geen probleem, maar zodra je even stil staat begint het gelijk koud te worden. Zie dan maar weer eens warm te worden. Met de blik op oneindig kwamen wij toch lekker vroeg in Harwich aan. Na enig zoeken kwamen wij op een camping aan, nou ja camping, een trailerpark. Met de beheerster geprobeerd een droge staanplaats voor de tenten te vinden....... Helaas er was geen plek te vinden waar geen water stond. Het hele terrein stond onder tenminste 3 cm. water. Wij hebben toen besloten de nachtboot te nemen inclusief hut. Na eerst onze tickets te hebben geboekt hadden we nog ruimschoots de tijd om in het troosteloze "gat" een restaurant te zoeken. We kunnen pas om 20:00 uur inchecken en vanaf 20:45 uur inschepen. Uiteindelijk in de Premier Inn een soort van hamburger maaltijd genuttigd en de tijd daarna gedood in de wachtruimte van de Stenaline. Na het inchecken moesten wij nog een ruim uur buiten in de kou en regen wachten totdat wij aan boord mochten. Wij waren al koud en nat, dus het wachten was geen pretje. Uiteindelijk kregen wij het groene licht en mochten aan boord. De boot is qua vergelijking met de boot naar New Castle een luxe cruise schip. Aan boord gekomen gelijk onze hut opgezocht en onder een lekkere douche weer warm geworden.
Morgen rond 08:30 uur Nederlandse tijd komen wij in Hoek van Holland aan en nemen dan de route naar huis. Is het slecht weer dan in de zo kort mogelijke route, is het beter, dan via de duinen naar Wassenaar en dan via de LF4 naar huis.
Thuis zullen wij de foto's gaan toevoegen.

Dagafstand: 113 km
Netto fietstijd: 6:24 uur
Hoogtemeters: 1012 m

1. Karin:
    Jammer maar tot straks.
  2. Mieke:
    28 mei 2014
    Jammer, ook dat Karin en ik 5 nachten minder lang diagonaal in onze bedden konden liggen ;-), maar heel begrijpelijk! Tot straks.
  3. Sandra:
    28 mei 2014
    Balen dat jullie zulk slecht weer hadden, maar toch nog een mooie tocht gemaakt. Volgende keer toch maar weer het zonnige zuiden?